Uncategorized

Borta en vecka

Förra veckan var jag på skidsemester.
Skulle koppla av hade jag tänkt.
Det tog fyra dagar innan jag landat mentalt.
Egentligen skulle väl enveckasresor vara i elva dagar. Då skulle man ju få en veckas semester!
Nu är det full fart igen.
Våren är på gång och förra veckas 120 cm snö känns ganska långt borta.
 Jag planerar för fullt med fotokurser, konstrundan och barnfotograferingar.
Så, varför inte passa på att boka in en vårfotografering.

Helgfotografering med sötaste Majken.

Alla åldrar

Som porträttfotograf har jag förmånen att få fotografera människor i alla åldrar 
och varje ålder har sin charm och sina utmaningar.
De flesta tänker på att fotografera sina barn; små underbara nyfödda bebisar,
busiga barn i dagisåldern och glada skolbarn.
Lite mer sällan tas det bilder på truliga tonåringar, som helst inte vill vara med på bild.
Vuxenporträtt tas oftast för att användas i arbetet.
För 1,5 år sedan gjorde jag ett försök att locka äldre till porträttfotografering.
De slog i från sig direkt. Inte vill jag bli fotograferad. Jag som är gammal och grå och rynkig.
Men – varför inte?
Vi har fotografier hemma på våra barn och barnbarn,
men mycket sällan nytagna bilder på våra föräldrar eller mor- och farföräldrar.
Förr togs det alltid bilder på den äldre generationen.
Ensamma, i par eller med hela familjen och släkten.
Bilder på jubilarer med sina presenter.
Man visade stolt upp sin bil, sitt boende, sin familj.
Jag hoppas verkligen trenden ändrar riktning igen
och jag välkomnar alla åldrar till min ateljé,
från de allra nyaste till de som sett mer av världen och livet än vi andra har gjort.

Min morfar Sture år 1908
Fotograf: Maja Swensson i Eslöv
Morfar med föräldrar och kusin på 1910-talet
Fotograf: Okänd

Mitt foto av morfar julafton 1975

Mörka januari

Två soldagar hittills i januari.
Nästan ingen snö som lyser upp.
Det är skånsk vinter.
Blåsigt, grått och kallt.
Då är det skönt att ha en ateljé att fotografera i.

Busiga S 5 år

Naturen som kuliss

Tänk vilket förmån vi har i Sverige.
Alla har tillgång till vår natur genom Allemansrätten.
Det är lätt att ta det för givet.
För oss är det bara att gå ut i skogen eller ta en promenad längs stranden.
Inga begränsningar
Inga avgifter
Naturen är en fantastisk källa till rekreation,
men också en otrolig tillgång till oss fotografer.
För den bara finns där tillhands – alldeles gratis.
Den är perfekt till utomhusporträtt och till familjebilder.
Och det bästa är att bakgrunden och miljön förändras med årstiderna och vädret.
Kan det bli bättre?

Fotografering i Veberöd i januari 2014

Kort skärpedjup

Smet lite från bokföringen och bokslutet idag för att titta på lite gamla bilder.
Hittade dessa från 2004, då jag fotade fem syskon.
Tänk vad åren går
och de går snabbt vill jag lova.
Och vad mycket man lärt sig under den här tiden. 
Då visste jag nog inte vad skärpedjup egentligen var.
Att kort skärpedjup ger suddig bakgrund.
Tänk på det när ni fotar era små. 
Det är ju inte alltid som bakgrunden är lugn.
Och en rörig bakgrund kan ta fokus från huvudobjektet i bilden.
Ibland räcker det med att man tar ett steg åt sidan.

Gott Nytt 2014

Välkommen år 2014!
Ett nytt oskrivet och spännande år.
Med nya utmaningar
Med nya möten
Med nya små människor
Men också med allt det invanda, det gamla och med alla rutinerna i vardagen.
Det är lätt att fångas av det nya, det spännande, det ovanliga.
Så – glöm inte vardagen!
Fotografera det som händer varje dag
morgonbestyr
fredagsmys i soffan
tandborstningen
tonåringen klistrad vid datorn
Från sommaren 2013


I juletider

December är alltid en hektisk månad.
Så mycket som man skall hinna med och energin är inte alltid på topp.
I år gör det gråa och regniga vädret sitt.
Vad jag längtar efter en gnistrande kall och vit vinterdag med en sol på en ljusblå himmel.
Oavsett väder blir det jul i år också.
Glöm inte kameran under juldagarna.
Ta många närbilder och bilder från udda vinklar.
Prova stämningsbilder utan blixt, fast tänk på att öka ISO:n så att inte bilderna blir skakiga.
Jag önskar alla en riktigt God Jul

Alice är tillbaka

Det var länge sedan jag visade bilder på Alice här på bloggen.
En liten tjej, som fyller 3 år på lördag. 
Vad tiden går fort. 
När man är mitt i livet är det inte ofta man stannar upp och tänker efter.
Allt rullar snabbt förbi och helt plötsligt slås man en dag av tanken –
hur var det egentligen när barnen var små.
Man minns glada stunder och jobbiga händelser. 
Man minns kramar och godnattsagor och envisa ungar.
Men, baske mig om jag minns hur det kändes i vardagens slit med lämningar och hämtningar på dagis, med alla aktiviteter som barnen skulle gå på, med matlagning och läxläsning och barn som inte ville sova.
Hur gick tankarna?
Känslorna?
…och vart tog alla tillfällena vägen, som man inte greppade i luften. 
Bilder på vardagen som aldrig blev tagna. 
Jag har massor av bilder på mina barn som små, lite färre när de blev lite större och sedan en lång period som präglats av att ”jag vill inte vara med på bild”.
Så mitt råd är: Dokumentera och gör sedan något av bilderna också. 

Alice 3 år

I stormens öga

Man brukar säga att det inte finns dåligt väder, bara dåliga kläder
…men jag undrar jag. 
Att gå ut till Sven var inte att rekommendera.
Inte ens som fotograf.
och ute fortsätter det att storma.
Vilken tur att jag har ström i huset, så att jag kan redigera de senaste barnbilderna.

En liten bestämd kille, men med mycket charm.

höstminnen

Hösten är min favorittid på året!
Underbara färger
Mättade dofter i skogen
Lugn och ro i trädgården efter sommarens intensitet
Fotodagar med klar luft och blå himmel eller med dis och dimma
Nu har naturen gått i vila i väntan på vintern.
Tur att jag kan plocka fram härliga barnbilder från förra månaden.

Leo 11 månader

Bra att ta med sig ut i skogen är en upplättningsblixt, reflexskärm, något att ligga på och så massor av tålamod och gott humör. Gör fototuren till ett skogsäventyr.