Author: Eva Hallkvist

Fotografering med tema

För ett par år sedan var jag i Bremen på julmarknad 
och där mitt bland alla stånd fanns ett krypin in till en fotograf.
Med rekvisita kunde barnen bli fotograferade som sjörövare eller indianer.
En inte helt dum idé att spinna vidare på.
Ett halvår senare kom dottern och bad mig ta lite bilder med 50-tals tema.
Det blev härliga sommarbilder.
Varför inte beställa en temafotografering.

Rebecka på Lucy´s Diner i Löddeköpinge.

kompisfoto

Det är inte alltid sommaren visar sig med sol och värme.
Ibland blir det tvärtom.
Det är väl det som är det fantastiska med vårt svenska klimat.
Man kan aldrig planera efter vädret.
Men man kan dra nytta av läget och med moln för solen, slipper man skuggor i ansiktena när man fotograferar utomhus. De fungerar som en stor softbox.
Som när vi var på Wanås slott i helgen för en kompisfotografering.
Installationerna lockade till många härliga bilder.

Maya och Felicia på Wanås slott 2014.

I väntans tider

Tänk vad tiden kan gå långsamt när man väntar på något.
40 veckor är lång tid.
Och för oss andra visslar tiden samtidigt förbi i högsta tänkbara fart.
Tid är mätbart, men ändå inte.
Tid är livet.
Tid är att vänta på livet.
I förra veckan fick jag förmånen att få fotografera en blivande mamma.
Med några veckor kvar tills livet för alltid blir annorlunda.
En vacker mage.
Lyckliga blivande föräldrar.

Linda och Jonathan

Sommarvind

Nu är den här – känslan av sommar och ledighet.
Doften från grillarna på kvällen.
Ett avsvalkande dopp i havet.
Blommorna i trädgården växer så det knakar.
Några veckor kvar till semester och lite ledighet.
Eller kanske inte.
Man vet aldrig som egenföretagare när kunderna bokar in en fotografering.
Det är det som är tjusningen med att vara sin egen, att aldrig kunna planera hundraprocentigt. 
Att alla dagar är olika och att varje kund är unik.
Gammal som ung.
Och om en månad skall jag få träffa en alldeles ny människa.
En hett efterlängtad bebis av sina föräldrar.

Maya 10 år på besök i min ateljé.

Alla platser är bra

Alla platser är bra att fota på. 
Det är bara fantasin som sätter begränsningar.
Ibland blir det utmaningar med att få ljuset rätt.
Ibland går allt över förväntan.
När jag skulle fotografera Alex, så hade vi inte tid att åka in till min ateljé.
Istället blev det en uppbyggd, improviserad studio på min altan.
Vitt tyg som bakgrund och som skydd för solen bakom.
Ljuset blev milt och fint och kompletterades med en softbox för att lätta upp skuggorna.
En puff att sitta på och så var studion klar för fotografering.

Alex 12 år

Studenttider

Sommaren är här!
Redan tänker jag.
Syrener hör skolavslutningen till. I alla fall minns jag det så. 
Att de blommade lagom till skolan slutade.
I år hinner de blomma över långt innan skolavslutning och studenttider.
Fast då får vi njuta av andra blommor istället.
Jag var iväg på studentfotografering förra veckan och då fanns både raps och syrener.
Och ibland skall man ha tur som en toking.
Lagom till fotograferingen blev det drömväder.
Ljust utan sol, lite blå himmel, ingen vind och inget regn.
Lite upplättningsblixt för att ta bort eventuella skuggor i ansiktet.
När vi var klara kom solen.

Matilda studenten 2014.

Stanna tiden lite!

Det är inte klokt vad tiden går fort.
Ibland känns det som om jag skulle vilja stanna tiden lite.
För att hinna med allt som står på planeringen.
För att hinna allt som skall fixas hemma.
För att hinna njuta av våren innan det är för sent.
Vi har haft två födelsedagar i familjen på kort tid.
Mina barn har blivit vuxna.
Så – ta vara på tiden, njut av nuet och glöm inte att få era barn fotograferade med jämna mellanrum.
Investera i dina minnen!
Benjamin 10 månader

Benjamin 5 år

Leo framför kameran

Liten Leo har blivit stor. 
Eller i alla fall lite större än sist de var på besök hos mig.
Nu var det jag som kom hem till dem istället.
Finaste pandatröjan på.
Nyfiken och lite blyg.
Naturligtvis svårt att sitta still någon längre stund.
Det blev korta tagningar varvat med bilder på storasyster. 
Tur att jag hade min medhjälpare Frank i väskan.
Alltid redo att charma.

Leo 1,5 år

Sköna maj välkommen!

Äntligen maj!
Som jag har längtat i år. 
I vanliga fall brukar jag ta tiden som den kommer och inte bry mig så mycket.
Ja, förutom tråkiga mars förstås – en månad av väntan: på ljuset, på värmen, på färgerna.
Fast i år har jag längtat – efter ljuset, efter värmen, efter färgerna.
Och nu är de här!
Nu väntar en ny fotokurs på att starta upp nästa vecka.
Och i maj och juni blir det också ett antal planerade:
Barnfotograferingar
Gravidfotograferingar
Nyfödd och bebis
Studentfoto

Alice 3 år och full av bus!


Passa på att utnyttja det fantastiska nordiska ljuset vi har den här tiden på året.
Använd er av det naturliga ljuset.
Gå ut och fota när solen står lågt på himlen.
Tänk på att skarpt solljus ger skarpa skuggor i ansiktet.

Bra att reka innan!

Förra veckan hade jag en utomhusfotografering.
Och vilken plats är inte finare just nu än Dalby hage.
10-årig tjej i finaste vårkläder sittande i ett hav av vitsippor.
Det var vad jag tänkte i alla fall.
Solen sken och det var fint vårväder. Kamera och objektiv nerpackade.
Reflexskärm och filt medtagen.
Vad jag inte gjort var att åka dit och reka först. 
Allt regnandet hade gjort marken vattensjuk och det var inte att tänka på att sitta bland blommorna.
Vi hade fullt sjå med att inte bli våta om fötterna på stigen.
Så i stället fick det bli andra bilder.
Att vara flexibel är ett måste i det här yrket.
Och är själva miljön till bilden viktig – åk dit och reka först så vet du vad som väntar.

Glenn i studion.