Uncategorized

En alldeles vanlig dag

En alldeles vanlig dag.
Torsdag
Solen skiner ute och jag längtar efter att ta med kameran ut.
Varför är det så egentligen?
Dåligt väder ger ju också bra bilder.
Det är bara att se möjligheterna.
Med en dramatisk himmel.
Mjuka färger när det är mulet väder.
Regndroppar på blad och blommor.
Närbilder och detaljer.
Förbiskyndande människor med paraply.
Idéerna är hur många som helst och ändå….
Stannar vi inne vid dåligt väder 
och längtar ut när solen skiner och skuggorna är skarpa och ljuset alldeles för ljust.
Antagligen för att vi blir glada av solen och ljuset.
Och vill bevara just den känslan i bilderna.
Att sen bilderna kanske inte blir lika fantastiska är inget vi bryr oss om.
Det är ju just KÄNSLAN vi vill komma ihåg.
Hur solen värmde.

februaribilder 2015
Nästa vecka lovar jag lite nya bebis- och barnbilder, 
för nu har jag många fotograferingar jag inte visat upp.

Nytt namn

Nu är det dags för nytt namn på mitt företag.
Saibot Information Photography and Design
blir
Eva´s Foto & Design
Ett namn som mer talar om vad jag egentligen arbetar med.
En ny logga
Lite nytänk
Framöver en ny hemsida och lite ny design på bloggen.
Välkomna alla till Eva´s Foto & Design

Skånsk vinter

Skånsk vinter kan vara riktigt mörk och ruggig med regn, plusgrader och dimma.
Eller så kan den vara riktigt fin med snö, rimfrost och sol.
Fast alla väder har sin tjusning.
Det gäller bara att ha rätt kläder när man är ute.
Och tänka rätt motiv när kameran är med.
I morse kom jag ut ur duschen och såg ljuset.
På med vinterkläder och minneskort i kameran.
På fem minuter var jag nere vid Kävlingeån.
Och när jag var nöjd med mina bilder, då gick solen i moln.
Dags att köra hem för att äta frukost.

Annorlunda besök på Island

Små barn blir stora.
Stora barn flyttar hemifrån.
Det blir tomt i huset.
Fick reda på häromdagen att det heter Empty nest syndrom.
Så nu vet jag i alla fall vad det heter när jag känner mig lite låg och det är tyst i huset.
Yngste sonen flyttade till Keflavik förra veckan.
3 timmars flygtid från Köpenhamn.
Nu börjar hans liv.
Hans drömmar om pilot skall gå i uppfyllelse.
Och vi får en anledning till att besöka Island.
Med 80 kg packning följde vi med allihopa.
Island på vintern är inte som hemma.
Är du trött på vädret så vänta en halvtimme och vädret ändrar sig.
Snöstorm, ösregn, orkanvindar, solsken.
Ishalka och barmark.
Bara att välja.
Så idag blir det lite bilder från denna fantastiska ö.

ruskväder inleder 2015

Så är då 2015 här.
Ett helt nytt oskrivet år.
Vilka möjligheter att fylla året med fantastiska händelser.
I alla fall de man själv kan råda över.
Idag får kameran vila.
Det har blivit innejobb vid datorn.
Ute vräker regnet ner och gör ingen glad.
Glädjen får vi hitta inom oss istället.
Med tända ljus och
sommarminnen.

Idag fick det bli just sommarminnen.
Ett syskonpar med mycket bus.

dan före dan före dan…

Julen närmar sig och det är mindre än en vecka kvar.
Har börjat summera 2014 så smått.
Klart nöjd med resultatet, vilket taggar mig inför nya mål 2015.
Planering av fotokurserna är i full gång.
Fotograferingar i januari är inbokade.
Beställning av fotobok i februari.
Nu skall jag hålla lite julledigt och förhoppningsvis få lite tid till eftertanke.
Det är då de stora idéerna kommer.
Kreativitet…
och mental vila.
Fast kameran kommer jag att använda flitigt i julhelgen.
Precis som vanligt med andra ord.

Här kommer fler bilder från höstens fotograferingar.

Tvåårige M med bus i blicken.

Andra uppdrag också

Det är roligt hur kontakter kan ge nya och spännande uppdrag.
Fotoböcker
Almanackor
Förstoringar av gamla foton
Retuschering och framkallning av gamla negativ
och 
så försäljning av en tavla på julskyltningen i Kävlinge.
Är medlem i Konstforum och deltog i deras utställning i söndags.
Min canvastavla fick en ny ägare
och jag lite nya idéer inför konstrundan i påsk. 
Just nu jobbar jag med ett uppdrag i att framkalla två svartvita bilder från 1930-talet.
Från gamla negativ till en färdig bild.
Varsamt arbete med retuscheringen.
Fortsätter med lite bilder från höstens barnfotograferingar.

Simon 6 år på besök i ateljén

Vinterkyla

Vintern är här.
Kylan biter sig fast när man ger sig ut.
Mina promenader med kameran blir allt färre.
Saknar snön, isen, ljuset och solen.
Desto varmare är det inomhus i min ateljé.
Himla kul att kunna erbjuda kunderna studiofotografering på flera ställen.
Nu när vintern är som mörkast.
Några enstaka tider finns kvar att boka innan jul.
Bilder är alltid uppskattat att få i julklapp.

Maya 11 år

Ur led är tiden

Onsdag förmiddag och solen skiner. 
Igår när jag gick ut över fälten här hemma hade jag nästan vårkänslor.
Det var bara lärkan som saknades.
Idag skall jag hänga upp julgardinerna.
Ena grannen har hängt upp sina julgirlanger och andra grannen har solstolen framme i trädgården.
Ur led är tiden. 
Eller?
Idag blir det i alla fall lite fler bilder från hemmastudion.
Välkomna hit om ni också önskar en fotografering.
Det finns lite tider kvar innan jul
och sedan har vi hela 2015 framför oss.

Alice snart 4 år

Studio hemma

När jag flyttade min arbetsplats till eget rum i huset, blev det också 
möjlighet att göra plats för en studio hemma.
Så nu kan jag ta emot kunder som vill komma hem till mig.
 Först ut var fotografering av Leo.

Leo 2 år