Uncategorized

Välkommen till världen!

För drygt en vecka sedan var det äntligen dags.
Att få träffa lilla Izabell och ta bebisbilder hemma hos familjen.
Så liten och så himla söt.
Svårt att komma ihåg att ens egna barn varit lika små en gång i tiden.
Det är lika fantastiskt varje gång man får träffa en nyfödd liten bebis.
Och alltid lika roligt att fotografera.

Izabell 5 veckor

augustivärme

Augusti och dags att börja jobba igen.
Hur fort går inte tiden när det är sommar.
I slutet av maj kändes sommaren oändlig.
Nu har vi redan passerat två tredjedelar.
Men även om arbetet kallar, så finns det många härliga dagar kvar att njuta av.
Igår hade jag första fotograferingen i ateljén efter semestern. 
Sol och varmt så vi passade på att gå utomhus efter studiofotograferingen.
Hittade härliga skuggiga platser på innergården.
Fast ibland är det just solen man söker.
Som härliga badbilder.

Alex och Maya på stranden i Barsebäck 2014.

Sommar och semester

Tänk vilken underbar sommar vi haft i Sverige.
Hoppas att det fortsätter några veckor till för alla som har sen semester.
Så skönt att vila.
Att släppa alla tankar, måsten och tider.
Och känslan av att vara utvilad, 
när saker helt plötsligt faller på plats utan att man ägnar dem en tanke.
Kameran har hängt med varje dag.
Det har blivit semesterbilder både borta och hemma.
Två härliga veckor i Grekland var precis vad jag behövde.
Massor av nya intryck.
Många bilder att sortera. Många bilder att minnas.
En resa tar ju inte slut när man kommer hem.
Ioannina

Borgen i Parga.

Parga

Bröllopsfotografering i hamnen.

Majskolvar och popcorn.

Biltvätt i Albanien.

Fotografering med tema

För ett par år sedan var jag i Bremen på julmarknad 
och där mitt bland alla stånd fanns ett krypin in till en fotograf.
Med rekvisita kunde barnen bli fotograferade som sjörövare eller indianer.
En inte helt dum idé att spinna vidare på.
Ett halvår senare kom dottern och bad mig ta lite bilder med 50-tals tema.
Det blev härliga sommarbilder.
Varför inte beställa en temafotografering.

Rebecka på Lucy´s Diner i Löddeköpinge.

kompisfoto

Det är inte alltid sommaren visar sig med sol och värme.
Ibland blir det tvärtom.
Det är väl det som är det fantastiska med vårt svenska klimat.
Man kan aldrig planera efter vädret.
Men man kan dra nytta av läget och med moln för solen, slipper man skuggor i ansiktena när man fotograferar utomhus. De fungerar som en stor softbox.
Som när vi var på Wanås slott i helgen för en kompisfotografering.
Installationerna lockade till många härliga bilder.

Maya och Felicia på Wanås slott 2014.

I väntans tider

Tänk vad tiden kan gå långsamt när man väntar på något.
40 veckor är lång tid.
Och för oss andra visslar tiden samtidigt förbi i högsta tänkbara fart.
Tid är mätbart, men ändå inte.
Tid är livet.
Tid är att vänta på livet.
I förra veckan fick jag förmånen att få fotografera en blivande mamma.
Med några veckor kvar tills livet för alltid blir annorlunda.
En vacker mage.
Lyckliga blivande föräldrar.

Linda och Jonathan

Sommarvind

Nu är den här – känslan av sommar och ledighet.
Doften från grillarna på kvällen.
Ett avsvalkande dopp i havet.
Blommorna i trädgården växer så det knakar.
Några veckor kvar till semester och lite ledighet.
Eller kanske inte.
Man vet aldrig som egenföretagare när kunderna bokar in en fotografering.
Det är det som är tjusningen med att vara sin egen, att aldrig kunna planera hundraprocentigt. 
Att alla dagar är olika och att varje kund är unik.
Gammal som ung.
Och om en månad skall jag få träffa en alldeles ny människa.
En hett efterlängtad bebis av sina föräldrar.

Maya 10 år på besök i min ateljé.

Alla platser är bra

Alla platser är bra att fota på. 
Det är bara fantasin som sätter begränsningar.
Ibland blir det utmaningar med att få ljuset rätt.
Ibland går allt över förväntan.
När jag skulle fotografera Alex, så hade vi inte tid att åka in till min ateljé.
Istället blev det en uppbyggd, improviserad studio på min altan.
Vitt tyg som bakgrund och som skydd för solen bakom.
Ljuset blev milt och fint och kompletterades med en softbox för att lätta upp skuggorna.
En puff att sitta på och så var studion klar för fotografering.

Alex 12 år

Studenttider

Sommaren är här!
Redan tänker jag.
Syrener hör skolavslutningen till. I alla fall minns jag det så. 
Att de blommade lagom till skolan slutade.
I år hinner de blomma över långt innan skolavslutning och studenttider.
Fast då får vi njuta av andra blommor istället.
Jag var iväg på studentfotografering förra veckan och då fanns både raps och syrener.
Och ibland skall man ha tur som en toking.
Lagom till fotograferingen blev det drömväder.
Ljust utan sol, lite blå himmel, ingen vind och inget regn.
Lite upplättningsblixt för att ta bort eventuella skuggor i ansiktet.
När vi var klara kom solen.

Matilda studenten 2014.

Stanna tiden lite!

Det är inte klokt vad tiden går fort.
Ibland känns det som om jag skulle vilja stanna tiden lite.
För att hinna med allt som står på planeringen.
För att hinna allt som skall fixas hemma.
För att hinna njuta av våren innan det är för sent.
Vi har haft två födelsedagar i familjen på kort tid.
Mina barn har blivit vuxna.
Så – ta vara på tiden, njut av nuet och glöm inte att få era barn fotograferade med jämna mellanrum.
Investera i dina minnen!
Benjamin 10 månader

Benjamin 5 år