Uncategorized

Leo framför kameran

Liten Leo har blivit stor. 
Eller i alla fall lite större än sist de var på besök hos mig.
Nu var det jag som kom hem till dem istället.
Finaste pandatröjan på.
Nyfiken och lite blyg.
Naturligtvis svårt att sitta still någon längre stund.
Det blev korta tagningar varvat med bilder på storasyster. 
Tur att jag hade min medhjälpare Frank i väskan.
Alltid redo att charma.

Leo 1,5 år

Sköna maj välkommen!

Äntligen maj!
Som jag har längtat i år. 
I vanliga fall brukar jag ta tiden som den kommer och inte bry mig så mycket.
Ja, förutom tråkiga mars förstås – en månad av väntan: på ljuset, på värmen, på färgerna.
Fast i år har jag längtat – efter ljuset, efter värmen, efter färgerna.
Och nu är de här!
Nu väntar en ny fotokurs på att starta upp nästa vecka.
Och i maj och juni blir det också ett antal planerade:
Barnfotograferingar
Gravidfotograferingar
Nyfödd och bebis
Studentfoto

Alice 3 år och full av bus!


Passa på att utnyttja det fantastiska nordiska ljuset vi har den här tiden på året.
Använd er av det naturliga ljuset.
Gå ut och fota när solen står lågt på himlen.
Tänk på att skarpt solljus ger skarpa skuggor i ansiktet.

Bra att reka innan!

Förra veckan hade jag en utomhusfotografering.
Och vilken plats är inte finare just nu än Dalby hage.
10-årig tjej i finaste vårkläder sittande i ett hav av vitsippor.
Det var vad jag tänkte i alla fall.
Solen sken och det var fint vårväder. Kamera och objektiv nerpackade.
Reflexskärm och filt medtagen.
Vad jag inte gjort var att åka dit och reka först. 
Allt regnandet hade gjort marken vattensjuk och det var inte att tänka på att sitta bland blommorna.
Vi hade fullt sjå med att inte bli våta om fötterna på stigen.
Så i stället fick det bli andra bilder.
Att vara flexibel är ett måste i det här yrket.
Och är själva miljön till bilden viktig – åk dit och reka först så vet du vad som väntar.

Glenn i studion.

Påsken är här!

Så blev det äntligen påsk.
Eller som jag känner det – hjälp är det redan påsk.
Hur gick det till???
Vart tog tiden vägen, den som jag skulle ha till att planera och vara kreativ.
Fast som vanligt blir allt klart till sist och i tid.
Förra och denna veckan har framför allt präglats av konstrundan.
Jag är med och ställer ut fotokonst på två ställen; Kävlinge bibliotek och Mästers galleri på Svaneholms slott.
Och som alltid vill jag ha med något nytt och något nytänkande.
Kreativ blir man inte på beställning. Inte jag i alla fall.
Det tar tid, ibland lång tid.
Fast till slut lossnar det och tiden försvinner när jag sitter framför datorn och komponerar mina bilder.
Mina tavlor finns bara i ett exemplar. De skall vara unika för sin köpare.
Sedan skall bilderna skrivas ut och ramas in.
Utställningarna skall planeras och prislistor skrivas.
Tavlorna skall hängas på plats, vilket inte alltid är det lättaste.
Jag hoppas det kommer många, många nyfikna och intresserade besökare i år.
Nästa vecka är jag tillbaka med nya barnbilder igen :)

Ny vecka och nya utmaningar

Ny vecka och nya utmaningar.
I morgon bär det av till Kristianstad för fotografering.
Två små vilddjur skall bli förevigade.
”Lillebror sitter inte stilla en sekund”.
Vi skall prova både studiofoto och livsstilsfotografering.
Vill man inte ha inomhusbilder går det lika bra att ta bilderna utomhus.
Parken, stranden eller varför inte i skogen.

Barnfotografering med Maya ute i skogen.

En vecka med många bollar

Påsken närmar sig och därmed också konstrundan.
Som fotokonstnär kommer jag att ställa ut mina tavlor både på 
biblioteket i Kävlinge och på Mästers galleri på Svaneholms slott i Skurup.
Det är mycket att planera och skapa.
Det gäller att vara kreativ.
Jag håller också egna fotokurser och igår kväll var det dags igen för tredje träffen med mina kursdeltagare.
Workshop i bildredigering.
Alltid lika inspirerande att få förmånen att dela med mig av mina kunskaper till andra.
Själv går jag också på kurs. I Helsingborg. I affärsutveckling.
Nyttigt och intensivt.
Har också ett antal fotograferingar planerade framöver.
Välkommen du också!
Till ateljén eller så träffas vi hemma hos dig eller någonstans utomhus. Nu när våren är här!

Barnfotografering i ateljén med Wilmer.

Ibland behöver man lite input

Vecka 13
En intensiv och hektisk vecka.
I tisdags var jag på kurs – en privat heldag med en annan fotograf.
Oerhört lärorikt.
Mycket teori och mycket praktik.
Och så himla roligt att lära sig nya saker och finslipa sina gamla kunskaper.
I kväll håller jag själv kurs i fotograferings grunder.
Nyfiken? Titta in på hemsidan!

Skogsfotografering med kusiner.

Borta en vecka igen

Halva mars har gått och vi är halvvägs in i våren.
Missade förra veckans underbara vårväder.
Ja, så kan det gå när man har semester och åker iväg.
Långt bort.
Med fantastiska upplevelser och mycket nytt att fotografera.
I Jordanien kändes Sverige och vardagen mycket avlägset.
Så nu är jag hemma igen med laddade batterier.

En liten blyg tjej på besök i ateljén.

Jag trodde våren var på väg

Mars månad och nu borde ju våren vara på väg.
Jag hörde lärkan förra veckan, men sen blev det inte så mycket mer.
Det är fortfarande kallt och ruggigt.
Mars är en månad av väntan; till värmen, till våren, till fågelsång och blomsterprakt.
Till naturens explosion av färger i alla vårens nyanser.
Till skira flickklänningar och bara ben.
Till utomhusfotografering av bebisar och barn.

Syskonfotografering i Dalby söderskog.


Äntligen sol

Som vi har väntat här nere i mellersta Skåne. 
Vi har nog undrat allihopa vart den tagit vägen.
Men idag finns den här och lockar till en långpromenad.
Skall bara jobba lite till först, sen kommer jag.
Energin flödar äntligen och jag hoppas både den och solen stannar – länge, länge.
Så enkelt det hade varit om man kunnat beställa vädret utifrån varje fotografering.
Istället för tvärtom.
Men ibland är ju just det som är den stora utmaningen och jag älskar utmaningar.
Ja, inte att bestiga Mount Everest eller hoppa bungyjump, men att få varje fotografering till en glädjefylld stund för både mig och de på andra sidan kameran, att få alla att trivas och vara avslappnade. 
Att lära mig något nytt varje gång jag använder kameran. 

Vinterfotografering i Barsebäckshamn januari 2014.